Ini adalah kezaliman Tentera Siam Terhadap umat Islam di Patani

Ini adalah kejadian di jala. tangal.17 12 2010. kejadian di jala. budak kenali dengan nama muttasir usia 14 tahun dan Abdul Rahman Usia 13 tahun . Muttasir tinggal di Kampung. Pohon Jenereh Raman Jala, dan Abd. Rahman tinggal di kampung. Gerahan Raman jala.
kedua-dua ini sedang melanjuti pelajaran atau sedang bersekolah di pondok Bendang Padang, di tengah malam jumaat tangal. 16 sebelumnya Abd.Rahman dapat berita dari keluarga bahwa neneknya(tokchae) gi di Hospital Jala kerana sakit tua. pagi Jumaat tangal.17 Abdul Rahman ajak saudaranya Muttasir untuk ziarahi neneknya di hospital Jala. kerana kebetulan Jumaat mereka berdua terpaksa berangkat untuk solat/sembahyang Jumaat. setelah Solat jumaat mereka berdua berangkat ke Jala kira-kira pokul 3 petang, setelah sampai hospital Jala mereka berdua cari di mana neneknya. mereka juga usaha cari di bilik tetapi tadak ketemu. dalam keadaan itu mereka berdu dapat kabar bahawa neneknya sudah pulang kerumah. dengan itu mereka berdua terpaksa keluar dari hospital untuk pulang ke Pondok lagi. sewaktu itu sudah pun pukul 6.30 petang, mereka berdua menuju ke station kereta api Jala untuk sambong kereta pulang ke pondok. dengan pukul sekian ternyata kereta sudah pun habis, pulang kerumah pun tak boleh, ke pondok pun juga tak boleh. kita juga maklum maklum bahawa waktu petang begitu di station kereta api jala penuhi dengan pegawai askar siam. mereka berdua coba hubungi dengan mengguna telepon untuk sambong ke teman, ini matlumat dari temannya yang terima telepon, katanya, Abd. Rahman telepon kedia suruh dia jemput/ gi ambil di stasion kereta api jala. Abdul Rahman kata.( mu tolong mari ambil ku di station kereta api jala kalau mu tak ambil mati aku). tiba-tiba putus teleponnya.setelah itu tak boleh sambong lagi. tiba-toba ketemu mayat mereka berdua demikian rupa.

Berita dalam Negara.

เหตุการณ์ที่เกิดขึ้นกับเด็กวัยอายุ 13-14 ปีที่ยะลา

นี่คือเหตุการณ์ที่ยะลาเมื่อวันที่ 17 ธันวาคม 2553 เหตุการณ์ที่เกิดขึ้นกับเด็กวัย 13 – 14 ปี เป็นเด็กชายมุกตาซิร อายุ 14 ปี เป็นคนหมู่บ้านพงจือนือเระ (Pohon Jenereh )อำเภอรามัน จังหวัดยะลา และอีกเป็นเด็กชายอับดุลเราะมาน อายุ 13 ปี เป็นคนหมู่บ้านจือแรฮัน (Gerahan )รามันยะลา ทั้งสองคนนี้กำลังศึกษาต่อที่โรงเรียนปอเนาะเบนดังปาดัง ตอนกลางคืนวันศุกร์วันที่ 16 ธันวาคม 2553 ก่อนหน้าที่จะเกิดเรื่องเด็กชายอับดุลเราะมาน ได้รับข่าวจากครอบครัวว่าคุณยายของเขาป่วยอยู่ที่โรงพยาบาลยะลา และเมื่อถึงตอนเช้าวันศุกร์วันที่ 17 ธันวาคม 2553 เด็กชายอับดุลเราะมาน ได้ชวนญาติของเขาซึ่งเป็นเด็กชายมุกตาซิร เพื่อไปเยี่ยมคุณยายที่ป่วยอยู่ที่โรงพยาบาลยะลา บังเอิญว่าเป็นวันศุกร์ทุกคนที่เป็นอิสลามต้องละหมาดวันศุกร์และทั้งสองก็ไปละหมาดวันศุกร์หลังจากที่ได้ละหมาดวันศุกร์ทั้งสองก็รีบไปที่โรงพยาบาลยะลาเมื่อไปถึงโรงพยาบาลทั้งสองก็หายายเขาแต่ก็ไม่พบ ทั้งสองก็พยายามหาในห้องต่างๆแต่ก็ไม่เห็นใด ๆ ในสถานการณ์อย่างนั้นทั้งสองก็ได้รับข่าวว่าคุณยายได้กลับบ้านแล้วและทั้งสองก็ได้ออกจากโรงพยาบาลเพื่อกลับไปที่โรงเรียนปอเนาะในตอนนั้นเวลาก็เย็นประมาณ 18.30 น. พวกเขาทั้งสองมุ่งหน้าสู่สถานีรถไฟรถยะลาเพื่อต่อรถกลับที่ปอเนาะ ในเวลาเย็นเช่นนั้นรถประจำทางก็ได้หมดไปแล้วจะกลับบ้านก็ไม่ได้จะกลับปอเนาะก็ไม่ได้ เราทราบกันดีว่าช่วงเย็นที่สถานีรถไฟยะลาเต็มไปด้วยกองทัพทหาร พวกเขาทั้งสองได้พยายามติดต่อทางโทรศัพท์เพื่อให้เพื่อนมารับ (ข้อมูลจากเพื่อนที่ได้รับโทรศัพท์ ) กล่าวว่า อับดุลเราะมานได้โทรหาเขาและให้เขาไปรับที่สถานีรถไฟยะลา ( อับดุลเราะมาน กล่าวว่า ช่วยมารับกูที่สถานีรถไฟยะลาถ้ามึงไม่มารับกู กูตายแน่ๆ ) อยู่ๆสายก็ตัดไปและเพื่อนเขาได้พยายามติดต่ออีกหลายครั้งแต่ก็ไม่ได้จนมาถึงได้เจอสภาพศพที่ได้เห็นกันนี้แหละ…

ยังมีอีกหลายรูปที่ชัดกว่านี้ถ้าอยากดูติดต่อเราได้ทาง email

Gambar ada banyak lagi kalau sesiapa ingin melihat lagi sila hubungi secara email

About Patani Merdeka
We are one of those organizations who work for humanitarian assistance for the Patani inhabitants not being part of the government but as a private organization, we would be welcoming any news, articles, comments, and video footages regarding Patani region of the Southern Thailand to be published for the purpose to aware the global community in this website

4 Responses to Ini adalah kezaliman Tentera Siam Terhadap umat Islam di Patani

  1. serai wangi says:

    memang orang siam kafir laknat ni…anak haram. minta maaf lah…sebab kawe terlepas cakap. kalau ikut kan hati yang marah dan dendam dah lama kawe cari dan potong kakitangan puak2 siam ni.

    bagaimana pun al fatihah kepada kedua syahid yang meninggalkan kita pada usia muda. senoga allah swt mencucuri rahmat ke atas roh keduanya dan kepada kaum keluarga mereka, kawe ucapkan takziah serta bersabar lah dengan ujian yang menimpa. yakin lah bahwa allah swt lebih menyayangi mereka dan sekarang ini syahid berdua itu sedang berbahagia di sisi allah swt.

    allahu akhbar… allahu akhbar… allahu akhbar…!

    • chakrit says:

      อยากได้รูปเพิ่มเติมครับ เห็นใจคนสามจังหวัดมากๆครับ

  2. nur says:

    ขอดูรูป

  3. Anonymous says:

    Masha’ALLAH

Leave a comment